یاد یاران به خیر

 مراسم چهلم جانباز شهید حاج احمد اشرف در روز یکشنبه مصادف با روز تولد حضرت ابوالفضل(ع) روز جانباز در مسجد مهدیه حسن آباد برگزار می شود. امید است با شرکت در این مراسم موجبات دلگرمی خانواده آن بزرگوار را فراهم نماییم. 

بعثت رسول خاتم بر همگان مبارک

آن روز که در غار حرا ندا بر پیامبر (ص)آمد که بخوان ؛ رسالت نبوی با پیام خروج انسان از ظلمات و حرکت به سوی نور اغاز شد .

بعثت پیامبر اکرم (ص)سرآغاز راهی شد تا انسان از شرک ؛ بی عدالتی ؛ تبعیض ؛ جهل و فساد بیرون آمده و به سوی توحید ؛ معنویت ؛ عدالت و کرامت حرکت کند.

مبعث نبوی با نهضت معنوی شروع شد و انقلابی در عالم بشری ایجاد کرد که هنوز دامنه آن ادامه دارد .این تحول روحی ؛ مردم مادی بت پرست را  به مبدا آفرینش راهنمایی کرد و از کردار زشت برحذر ساخت و به نیکویی دعوت نمود . پیامبر (ص) پیروان خود را به این منقبت ستود که شما  بهترین امت من هستید و می توانید دنیای بشریت را با اجرای قانون متین قرآن به سعادت مطلوب برسانید .

رسول خدا (ص) در روز 27رجب در مکه مکرمه دعوت به خدا را آغاز کرد و سالها بعد در مدینه حکومت اسلامی را تشکیل داد .

حضرت محمد(ص)دین مبین اسلام را به مردمی عرضه کرد که جملگی در آتش جهل می سوختند و دعوت او چنان دلنشین بود که به سرعت دیوارهای جهل و خرافات را فرو ریخت و مردم موج موج به اسلام گرویدند.

رسول خدا در مدینه منشور حکومتی اسلام را پایه ریزی و همه مردم را در اداره حکومت شریک کرد . حضرت محمد (ص) سالها به صورت پنهانی مردم مکه را به سوی خدا دعوت کرد و آن زمان ندا آمد که دعوت آشکار کن ؛ دشمنان چنان عرصه را بر او تنگ کردند که به دستور خدا هجرت آغاز کرد. پیامبر گرامی اسلام پس از 13سال توقف در مکه در اثر فشار  و اذیت و آزار قریش از طرف خداوند مامورشد  به مدینه هجرت  کند ؛ هجرت پیامبر و مسلمانان به مدینه ؛ فصل تازه ای در زندگی  پیغمبر اکرم (ص)و اسلام گشود ؛ همچون کسی که از محیط آلوده و خفقان آور به هوای  آزاد و سالم پناه برد .هجرت پیامبر (ص)و مسلمانان از مکه به مدینه برای پی ریزی زندگی اجتماعی اسلام ؛ نخستین گام بلند در پیروزی و گسترش اسلام و جهانی شدن آن بود .

نشست 1+5مسكو

اهميت نشست مسكو براي ايران و اوباما/رضا گرمابدري

الف- چند روز پيش از مذاكرات بغداد «يعكوف آميدور» رئيس شوراي امنيت ملي رژيم صهيونيستي براي رايزني درباره قضيه هسته اي ايران به لندن، برلين و بروكسل سفر كرد و متعاقب آن كاترين اشتون مسئوليت سياست خارجي اتحاديه اروپا به عنوان نماينده گروه 1+5 به سرزمين هاي اشغالي سفر كرد تا نظر صهيونيست ها را براي برگزاري نشست بغداد جلب كند. در همين سفر بود كه بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي، براي نشست بغداد خط مشي تعيين كرد و گفت: «براي موفقيت آميز بودن مذاكرات بغداد، ايران بايد همه فعاليت هاي غني سازي را تعليق كند، همه اورانيوم غني شده خود را به بيرون از كشور انتقال دهد و تأسيسات هسته اي فردو را نيز تعطيل كند.» هر سه درخواست نتانياهو بدون كم و كاست از سوي غربي ها در نشست بغداد مطرح شد.

ب- يك هفته پس از نشست بغداد، بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي در كنفرانسي امنيتي در دانشگاه تل آويو با انتقاد از 1+5 گفت: «1+5 در برابر ايران خيلي ملاطفت به خرج مي دهد. پس از چند دور گفت وگو فقط از ايراني ها درخواست شده، غني ساز در سطح پايين را متوقف كنند. غرب بايد درخواست هايش از ايران جدي تر باشد و ايران بايد كليه (فعاليت هاي) غني سازي را متوقف و كليه موادي كه تاكنون غني سازي شده اند، از سرزمينش خارج و تأسيسات زيرزميني فردو را تخريب كند.» نارضايتي نتانياهو از نتيجه مذاكرات بغداد به حدي بود كه حاضر نشد با هيئت آمريكايي به سرپرستي«وندي شرمن» نماينده آمريكا در مذاكرات با ايران كه بلافاصله پس از پايان مذاكرات بغداد، راهي تل آويو شد، ديدار كند. در آن زمان يكي از مقامات آمريكايي درباره اين سفر گفته بود: «ما پيش از آنكه دولت خود را از جزئيات مذاكرات بغداد، مطلع كنيم؛ اسرائيلي ها را به طور كامل در جريان مذاكرات قرار داديم.»

ج- علي باقري، معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران، پنج روز، پس از گفت وگوهاي بغداد، با ارسال نامه اي به «هلگا اشميت» معاون كاترين اشتون ضمن اعلام آمادگي براي نشست كارشناسان تصريح كرد: «موفقيت مذاكرات مسكو در گرو تمهيد مقدمات لازم و تدوين دستور كار جامع توافق شده است.» پس از اينكه طرف مقابل پاسخ اين نامه را نداد و براي برگزاري چنين نشستي اعلام آمادگي نكرد، باقري در نامه ديگري كه رونوشت آن را براي نمايندگان شش كشور حاضر در گفت وگوها ارسال شد، با اشاره به نزديك بودن زمان مذاكرات مسكو، خطاب به اشميت، بر ضرورت برگزاري نشست مذكور در فرصت اندك باقي مانده تأكيد كرد تا زمينه پيشرفت مورد انتظار در انجام توافق هاي مذاكرات استانبول 2 و بغداد فراهم آيد. اشميت پس از دريافت نامه دوم خطاب به باقري نوشت: «اجازه دهيد بگويم از موضوعاتي كه در نامه هاي اخيرتان مطرح كرده ايد، قدري متعجب شدم. تمايل دارم خاطرنشان كنم كه در خلال مذاكرات مان در بغداد، گروه 3+3، طرح مشخصي ارائه كرد كه در آن از يك سو نگراني هاي اصلي ما از فعاليت هاي غني سازي 20 درصدي شما مشخص شده بود و از سوي ديگر فرصت هاي جالبي براي همكاري ايران، هم در زمينه مسائل هسته اي هم در حوزه هاي ديگري كه به نفع ايران خواهد بود، ارائه شده بود... متأسفانه در بغداد، ايران حاضر نبود پيشنهاد ما براي بحث در مورد اصل اين طرح را بپذيرد... ما در خلال مذاكرات استانبول و پس از آن، چارچوب مشخص و مثبتي براي ادامه فرايند مذاكره مشخص كرده ايم. من و شما گفت وگوهاي تلفني متعدد و جلسات طولاني مدتي براي حركت به سمت اين هدف داشته ايم. اكنون نياز به تعهد جدي در موضوعات اصلي است تا بتوانيم در مورد گام هاي اعتمادساز ملموسي كه بايد سريعاً اجرا شوند، توافق كنيم.بسيار اميدواريم شاهد تعهدات سياسي از جانب شما باشيم.» اشميت در پايان نامه تصريح كرد: «هدف عيني و مشترك ما بايد دستيابي به نتايج ملموس باشد.» برخي درباره نامه اشميت به باقري، نوشته اند: اشميت به باقري نوشته 1+5 در مذاكرات مسكو از ايران خواهد خواست كه غني سازي 20 درصدي اورانيوم را متوقف كند.

د- هيلاري كلينتون وزير امور خارجه آمريكا در آستانه گفت وگوهاي مسكو در سخناني در اسلو، پايتخت نروژ گفت: «مايليم گام هاي عملي ايران براي حل مسئله هسته اي ايران را شاهد باشيم؛ چراكه گفت وگوها هيچ گاه بر سر نشان دادن نيات و صداقت نبوده؛ بلكه بر سر اقدام عملي و نتايج آن بوده است.»پس از مرور روند پيش گفته، در پاسخ به اين پرسش كه چرا غربي ها در آستانه مذاكرات مسكو از توافقات استانبول 2 و نشست بغداد سر باز مي زنند و با طرح ادبيات گذشته، عقبگرد مي كنند؟ به اختصار مي توان گفت حداقل يكي از عوامل اصلي آن فشار سنگين رژيم صهيونيستي است كه به غير از يك مورد در مقطعي كوتاه و لحظه اي، از آن دست برنداشته است؛ اما براي كامل كردن اين پاسخ بايد به موارد زير اشاره كرد:1- پس كشيدن از مذاكره مقدماتي با باقري؛ همانطور كه از دو نامه باقري به اشميت و از پاسخ اشميت به باقري برمي آيد، طرف مقابل قصد دارد، در روند مذاكرات استانبول 2 و بغداد تجديدنظر كند و مسير و محتواي مذاكرات را تغيير دهد. اين امر از پاسخ اشميت و نيز سخنان كلينتون در اسلو به وضوح برمي آيد.

2- سوزاندن برگ مسكو؛ طرف غربي برگزاري مذاكرات هسته اي در استانبول، بغداد و مسكو را موفقيت قرار گرفتن مذاكرات در مسير پيروزي ايران به حساب مي آورد و در واقع تا حدودي نيز همين طور است به ويژه درباره مسكو، كه كشور روسيه با كليه ديدگاه ها و تصميمات طرف غربي عليه ايران موافق نيست و بارها علناً با آن مخالفت كرده است. از اين رو غرب تلاش مي كند با نشان دادن موضعي سخت از جنس مناقشات سختگيرانه گذشته، هم ايران را از توافق برد : برد كه اميدهاي حصول به آن در استانبول2 و بغداد تقويت شد محروم كند و هم اجازه ندهد روس ها از امتياز ميزباني به نفع ايران و به سود موقعيت منطقه اي و بين المللي خودشان استفاده كنند. غربي ها با اين موضعگيري قصد دارند برگ مسكو را براي روسيه و ايران بسوزانند تا اگر در پايان نشست قرار شد مذاكرات ادامه پيدا كند، آن را به يك كشور اروپايي بكشانند، هر چند كه هنوز گزينه هايي مانند چين و برخي كشورهاي ديگر براي ايران وجود دارد.

3- نزديك بودن زمان آغاز تحريم ها؛ كاهش قيمت جهاني نفت و افزايش توليد نفت عربستان و نيز تطبيق نسبي كشورهايي كه مشتري نفت ايرانند و زيرفشار آمريكا مجبور شده اند خريد نفت از ايران را كاهش دهند، با وضعيت جديد، غربي ها را به اين تصور دچار كرده كه ايران در تنگنا قرار گرفته و مي داند چنانچه در نشست مسكو كوتاه نيايد، تحريم هاي اصلي بانك مركزي ايران و تحريم نفتي، چند روز پس از نشست مسكو در تيرماه آغاز مي شود و با افزايش مشكلات ايران توان تحمل آن را از دست مي دهد و بنابراين اگر موضع غرب را جدي بداند تمكين مي كند، غربي ها با اين تصور به زعم خود فرصت طلبي كرده اند تا بتوانند مسير و نتيجه مذاكرات را تغيير دهند.

4- زنگ خطر انتخاباتي براي اوباما؛ آخرين نظرسنجي در آمريكا حاكي از آن است كه «ميت رامني» رقيب اوباما موفق شده به ميزان يك درصد از اوباما جلو بزند و امكان افزايش اين درصد نيز وجود دارد. ياران دولتي اوباما و اتاق فكر تبليغات وي براي جلب نظر افكار عمومي مردم آمريكا، بر موفقيت هاي جنگ با تروريسم متمركز شده اند و نيويورك تايمز گزارش هايي را درباره حملات هواپيماهاي بدون سرنشين و حملات ويروسي به برنامه اتمي ايران منتشر كرد كه اطلاعات تازه اي درباره نقش باراك اوباما رئيس جمهوري آمريكا در آنها را فاش مي كرد. اين افشاگري سر و صداي نمايندگان سنا و كنگره را بلند كرد و اين دو مجلس درز اين اطلاعات را تهديدي براي امنيت ملي آمريكا دانسته و نگراني عميق خود را نسبت به اين حوادث با كاخ سفيد در ميان گذاشته اند. حال بايد با در نظر گرفتن اين وضعيت كه رئيس جمهور آمريكا را براي پيروزي در انتخابات رياست جمهوري واداشته است در برابر ديدگان مردم آمريكا و نمايندگان قوه مقننه به موضوعات امنيتي دست اندازي كند، پرسيد اوباما با چه قصد و انگيزه اي، مذاكرات هسته اي را دنبال مي كند. اگر اوباما به اين نتيجه برسد كه بختي براي پيروزي در انتخابات ندارد، مذاكرات هسته اي ارزشش را براي وي از دست مي دهد و فاقد اولويت مي شود و وي سعي مي كند با آن در حد يك موضوع معمولي برخورد كند و تعيين تكليف آن را به عهده رئيس جمهور بعدي بگذارد.

حال اگر اوباما احساس كند فاصله اش با رقيبش اندك است و با يك شوك و يا شتاب سياسي مي تواند از وي پيشي بگيرد، نگاهش به مذاكرات هسته اي عوض مي شود و آن را يك فرصت، ابزار و امكان مي بيند. در حال حاضر كه فاصله اوباما با رقيبش يك درصد است، اوباما به وضعيت دوم نزديك تر است و با شواهد موجود، معلوم مي شود بر روي نتيجه مذاكرات هسته اي براي پيروزي در انتخابات حساب ويژه اي باز كرده است و شايد زميني كه بايد در آن به دنبال نتيجه برد- برد، بود همين جا باشد. يعني اوباما بتواند براي بار دوم در كاخ سفيد را به روي خود گشوده شده ببيند و جمهوري اسلامي ايران نيز بتواند به حقوق هسته اي اش برسد. تنها راهي كه مي تواند به اين نقطه ختم شود، اين است كه ايران بدون توجه به بهانه جويي هاي جديد غرب كه براي اين دوره جديد است و پيش از اين در دوره هاي پيش مسبوق به سابقه بوده، مسير قاطع و مستحكمش را ادامه دهد و به طرف مقابل تفهيم كند كه به هيچ وجه نگران بازي جديد غرب و بازگشت به نقطه صفر و سوختن برگ مسكو و تشديد تحريم ها نيست و اينكه براي استقبال از اين مسائل آمادگي كامل دارد. با اينكه غربي ها بارها تكرار كرده اند زمان براي ايران رو به پايان است، بايد دو طرفي كه خواهان بازي برد- برد هستند دقيقاً اين واقعيت را درك كنند كه اين بار زمان براي اوباما در حال پايان يافتن است و مرحله جبراني هم ندارد. در اين ميان آنچه كه براي پايان دادن به اين ماراتن طاقت فرسا باقي مي ماند انتخاب شخص اوباماست، زيرا اوباما در وضعيتي قرار دارد كه بايد از دو گزينه موجود يكي را انتخاب كند كه از دو حالت خارج نيست يا رضايت خودش و خشم مقامات صهيونيسم را به دنبال دارد و يا خشنودي مقامات صهيونيسم و ناكامي و شكست خودش را. مشكل بعدي اوباما هم زمان به سرعت سپري شونده است. يعني اوباما نمي تواند دست دست و تعلل كند، زيرا هر لحظه ممكن است فرصت انتخاب را نيز از دست بدهد و جمهموري اسلامي با صلابت و اقتدارش در انتظار فردي بماند كه جايگزين اوباما خواهد شد. 

جایزه اجرای حکم ارتداد شاهین نجفی

یک سایت شیعی جایزه اجرای حکم ارتداد خواننده هتاک ایرانی مقیم آلمان را ۱۰۰هزار دلار اعلام کرد.

سایت شیعه آنلاین برای اجرای حکم ارتداد «شاهین نجفی» خواننده هتاک ایرانی‌تبار مقیم آلمان، مبلغ "۱۰۰ هزار دلار" جایزه تعیین کرد.

براساس این گزارش، این مبلغ توسط یک بانی خیر از یکی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تأمین شده است.

شاهین نجفی خواننده ایرانی مقیم آلمان است که اخیرا آهنگی به شدت توهین آمیز به امام هادی علیه السلام روانه بازار کرد و این اقدام به شدت خشم عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را بر انگیخته و قلبشان را به درد آورده است.

در پی انتشار این آهنگ توهین آمیز، حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید شیعه، با صدور فتوایی حکم جسارت کنندگان به امام هادی (ع) را "ارتداد"اعلام کردند.

در عین حال حضرت آیت الله مکارم شیرازی از دیگر مراجع برجسته تشیع نیز در پاسخ به استفتائی در مورد توهین به ائمه و به ویژه امام هادی علیه السلام، حکم این اقدام را "ارتداد" اعلام کردند.

صدور حکم ارتداد خواننده هتاک از سوی مراجع عظام تقلید

 حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به استفتاء هیئت الرضا(ع) پاسخ گفتند.

متن سوال هیئت الرضا(ع) بدین شرح است :

محضر مبارک مرجع تقلید جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

با سلام و احترام؛

نظر به این که اخیرا فردی به نام شاهین نجفی که از خوانندگان موسیقی در خارج از کشور است در قالب متن شعر و ارائه تصویری موهون به ساحت مقدس حضرت بقیه الله (عج) و امام علی النقی الهادی (ع) و گنبد مقدس حضرت امام رضا(ع) اهانت کرده و در جهت ترویج این اهانت فایل صوتی و تصویری آن را در پربیننده ترین سایت های اطلاع رسانی قرار داده اند.

تصویر و اصل فایل اهانت آمیز فوق به پیوست ارسال می گردد.

خواهشمند است تکلیف شرعی شیعیان و دوست داران اهل بیت (ع) را در این خصوص بیان فرمائید.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به این سوال بیان نمودند:

 هرگونه اهانت به مقام شامخ امامان معصوم (ع) و توهین آشکار به آنها اگر توسط فرد مسلمانی صورت گیرد موجب ارتداد است و اگر توسط غیر مسلمانی باشد داخل در عنوان سابّ النبی(ص) می‌باشد.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی حکم ارتداد خواننده هتاک را صادر فرمودند.

حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی در پاسخ به استفتایی فرمودند :

اهانت به اهل بیت(ع) حرام است و هر کس عمدا و با قصد اهانت این کار را انجام دهد و بداند که عمل او مصداق توهین است و مرتد.

*************************************************************

حضرت آیت الله العظمی حسین نوری همدانی از مراجع تقلید، روز چهارشنبه 27 اردیبهشت 91 در درس خارج خود که با حضور طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار شد، اهانت به مقدسات مسلمانان و شیعیان را محکوم کرد.
وی با محکوم کردن اهانت صورت گرفته از سوی یک خواننده خارج نشین به ساحت امام هادی(ع) اظهار داشت: ما شکی نداریم که هرگونه اهانت و سبّ پیامبر(ص)، حضرت فاطمه زهرا و ائمه علیهم السلام موجب ارتداد است و هر کس مرتد شد حکم او معلوم است و این فرد نیز محکوم به ارتداد است.

*************************************************************

حضرت آیت الله العظمی شیخ جعفر سبحانی صبح پنجشنبه 28 اردیبهشت 91 در جشنواره نوآوری تبلیغ دینی که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار شد، با اشاره به اهانت یکی از خوانندگان خارج از کشور به امام‌هادی (ع)، فرمودند: این خواننده خبیث که به همه قید و بندها پشت‌پا زده و  به ساحت مقدس امام‌هادی (ع)‌ اهانت کرده است، در حقیقت آدم مرتد به تمام معنی و یا در حکم ساب‌النبی است.

 

دیدگاه علمای جهان اسلام و علمای الأزهر درباره وهابيت

علمای الازهر و صاحبنظران و پژوهشگران جنبش های اسلامی تأکید می‌کنند که وهابیت خطرناک‌ترین اندیشه و فکر و ‌دشمن نه‌تنها برای جهان اسلام و بلکه برای غیر اسلام است و خطر آن کمتر از خطر صهیونیسم نیست و افکار و اندیشه‌ها و کردار آنها تشویق کنند و ترویج کننده خشونت و تروریسم و نفرت و تکفیر تمام کسانی است که برخلاف آنها فکر و عمل کنند و با رفتار و عملکرد و تعامل آنها بود که چهره مقاومت اسلامی در فلسطین و عراق اندکی تحریف شد و از این حیث این فریضه و واجبی شرعی است که در برابر این مکتب و پیروانش به هر طریق مجاز و ممکن مقاومت کرد.به‌تازگي همايشي اسلامی در قاهره برگزار شد با عنوان "وهابیت: خطری علیه اسلام و جهان" بود که در آن اندیشمندان و علمای بزرگ جهان اسلام حضور داشتند.

این همايش در بیانیه پاياني خود پیشنهادها و توصیه‌هایی به اين شرح ارائه کرده است:یک: کارشناسان و صاحب‌نظران و علمای جهان اسلام طی هفت پژوهشی که به‌تازگي درباره وهابیت انجام دادند و بر سر این فرقه بحث و مناقشه کردند، به این نتیجه رسیدند که وهابیت برپایه نفی و تکفیر دیگران استوار است و امنیت و صلح تمام کشورهای جهان اسلام را تهدید می‌کند و مهم‌ترین و بارزترین نماد این مکتب "سازمان القاعده" است و در این میان بی‌تردید اگر اموال و دارایی‌‌های سعودی و فتنه‌انگیزی آمریکا نبود وهابیت هیچ‌گاه نه رشد می‌کرد و نه توسعه و گسترش مي‌يافت و نه اتهاماتی به اسلام و مسلمانان در جهان وارد مي‌شد و چهره اسلام در سطح جهان زیر سؤال نمی‌رفت.

دو: شرکت‌کنندگان در همايش تأکید کردند که وهابیت دیدگاهی منفی نسبت به موضوعاتي مثل زنان، دانش، هنر، اديان، مذاهب اسلامی از جمله تشیع و غیره داشته و در واقع آن را باید دعوتی به جاهلیت و خصم خونین حقایق حاکم بر جهان و عقل‌گرایی برشمرد، به همین دلیل بسیاری آن را دینی غیر از دین اسلام می‌دانند، چون با تمام اصول و مبادی اسلامی در تعارض مطلق است.

سه: شرکت‌کنندگان در همايش بر ضرورت تهیه و تدوین راهبرد اسلامی و جهانی در حوزه‌هاي فرهنگی و سیاسی براي مقابله با وهابیت تأکيد کردند و در این میان الازهر باید نقش بسیار مهمی را در این راه ایفا کند و به برملا کردن ماهیت واقعی این فرقه بپردازد.

متن کامل گزارش آژانس اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران

به گزارش فارس، "یوکیو آمانو" مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه جدیدترین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را منتشر کرد که متن کامل آن به شرح زیر است.

اجرای توافق پادمان‌های ان‌پی‌تی و مفاد مرتبط با قطعنامه‌های شورای امنیت در جمهوری اسلامی ایران

گزارش مدیر کل

A. مقدمه

1. این گزارش مدیر کل به شورای حکام و همزمان به شورای امنیت درباره اجرای توافق پادمان‌های ان‌پی‌تی و مفاد مرتبط با قطعنامه‌های شورای امنیت در جمهوری اسلامی ایران است.

2.شورای امنیت تایید کرده است که گام‌هایی که توسط شورای حکام در این قطعنامه‌ها مورد درخواست واقع شده برای ایران الزام آور است. مفاد مرتبط قطعنامه‌های شورای امنیت که به آن اشاره شد بر اساس فصل چهارم منشور سازمان ملل تصویب شده و بر طبق بندهای آن قطعنامه‌ها اجباری است.

3.بر پایه "توافقنامه روابط" آن با سازمان ملل، آژانس ملزم به همکاری با شورای امنیت برای اجرای مسئولیت شورای امنیت به منظور حفظ یا احیای صلح و امنیت بین‌المللی است. تمام اعضای سازمان ملل موافق پذیرش و انجام تصمیمات شورای امنیت هستند و در این خصوص موافق اتخاد اقداماتی هستند که منطبق با تعهدات آنها بر اساس منشور سازمان ملل است.

4. این گزارش به تحولاتی که از گزارش قبلی (24 فوریه 2012) روی داده می‌پردازد و همچنین موضوعات قدیمی‌تر. این گزارش بر مواردی که ایران به طور کامل به تعهدات الزام آور خود عمل نکرده مانند اجرای کامل این تعهدات که برای اعتمادسازی بین‌المللی در خصوص ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران مورد نیاز است، تمرکز می‌کند.

B. شفاف‌سازی درباره موضوعات حل نشده

همانطور که قبلا گزارش شد، در تاریخ 18 نوامبر 2011 شورای حکام قطعنامه GOV/2011/69 را تصویب کرد که در میان مواردی که وجود داشت تاکید داشت برای ایران و آژانس ضروری است تا گفت‌وگوهای خود را با هدف حل فوری تمام موضوعات اصلی باقیمانده شدت ببخشند تا شفاف سازی در خصوص آن موضوعات از جمله دسترسی به تمام اطلاعات، اسناد، سایت‌ها مواد و پرسنل مرتبط در ایران فراهم شود.

شورای حکام همچنین از ایران خواسته است تا به طور جدی و بدون پیش شرط وارد گفت‌وگوها با هدف احیای اعتماد بین‌المللی در خصوص ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران شود. در این خصوص، تیم آژانس به منظور برگزاری دو دور گفت‌گو در ماه‌های ژانویه و فوریه 2012 از ایران بازدید کرد. در طی این گفت‌وگوها، ایران و آژانس نتوانستند بر سر یک رویکرد سازمان‌یافته به منظور شفاف سازی در زمینه تمام موضوعات باقیمانده مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران به توافق برسند؛ ایران اظهارنامه‌ای ابتدایی ارائه داد که در آن نگرانی‌های آژانس را رد می کرد؛ آژانس سوالاتی ابتدایی درباره پارچین و کارشناس خارجی برای ایران مطرح کرد که تا کنون آژانس هنوز پاسخی در این باره دریافت نکرده و ایران اظهار کرده است که قادر به دادن دسترسی به سایت پارچین نیست.

6. مدیر کل، شورای حکام را در نشست مارس 2012 آن از این امر آگاه ساخت که آژانس به پرداختن به موضوع هسته‌ای ایران از طریق گفت‌وگو و در مسیری سازنده ادامه می‌دهد. بلافاصله پس از آن نشست، تبادلات بیشتر میان آژانس و ایران برای بررسی چگونگی ادامه گفت‌وگوها روی داد.

7. ایران و آژانس دور سومی از گفت‌وگوها را در وین در تاریخ 14 و 15 می 2012 برگزار کردند که در طی آن مباحث بر سر یک رویکرد سازمان یافته به منظور شفاف سازی تمام موضوعات باقیمانده ادامه یافت. پیشرفت در این گفت‌وگوها به صورت یک سند پیش نویش منعکس شد که بر موضوعات گفته شده در ضمیمه گزارش نوامبر 2011 مدیرکل آمده است. موضوعات مرتبط با صحت و تکمیل بودن اظهارات ایران به غیر از مواردی که در ضمیمه گزارش نوامبر 2011 آمده، به طور جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ایران در پاسخ به درخواست آژانس برای دسترسی به سایت پارچین (پاراگراف شماره 24 را ببینید) اعلام کرد که چنین دسترسی تا پیش از حصول توافقی که درباره یک رویکرد سازمان یافته به آن دست یافته شده، غیرممکن است.

8. مدیر کل در نامه‌ای به تاریخ 17 می 2012 به آقای سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که در پرتو پیشرفتی که بر سر توافق در خصوص یک رویکرد سازمان یافته صورت گرفته، شرایط برای او هم اکنون به منظور پذیرش دعوت ایران برای سفر به این کشور صحیح است. مدیر کل اعلام کرد که هدف از این سفر بحث درباره موضوعات علاقه مندی مشترک و به ویژه نهایی کردن این توافق بر اساس ملاحظات درباره یک رویکر سازمان یافته است. در جواب نامه‌ای به تاریخ 18 می 2012 علی اصغر سلطانیه سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدیر کل را از پاسخ مثبت ایران در خصوص این سفر آگاه کرد.

9. در تاریخ 21 مه 2012، مدیر کل جلساتی رادر تهران با آقای جلیلی، فریدون عباسی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران برگزار کرد. در طی این گفت‌وگوها، شماری از موضوعات مورد علاقه دوطرف مورد بحث قرار گرفت به ویژه موضوعات شفاف سازی مرتبط با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران. در طی دیدار با آقای جلیلی، در خصوص توافق بر سر یک رویکرد سازمان یافته تصمیم گیری شد. با اینکه برخی از اختلافات میان ایران و آژانس هنوز در زمینه سند منتج از گفت‌وگوهای 14 و 15 مه 2012 باقی مانده بود، آقای جلیلی تصریح کرد که این اختلافات مانعی برای رسیدن به توافق نیست.

C. تاسیسات اعلام شده بر اساس توافق پادمانی ایران

10. ایران بر اساس توافق پادمانی خود به آژانس درباره 16 تاسیسات هسته‌ای و 9 محل خارج از تاسیسات که مواد هسته‌ای به طور عادی استفاده می‌شوند (LOFs) اطلاع رسانی کرده است. با وجود اینکه چنین فعالیت‌هایی توسط ایران در برخی تاسیسات انجام می‌شوند که مغایر با قطعنامه‌های شورای حکام و شورای امنیت هستند، که در زیر می‌آیند، آژانس به اجرای پادمان‌ها در این تاسیسات و LOFs ادامه می‌دهد.

D. فعالیت‌های مرتبط با غنی سازی

11. بر خلاف قطعنامه‌های مرتبط با شورای حکام و شورای امنیت، ایران تا کنون فعالیت‌های مرتبط با غنی سازی خود در تاسیسات اعلام شده‌ای که در زیر به آن اشاره می‌شود و همگی تحت پادمان‌های آژانس هستند، به حالت تعیلیق در نیاورده است. بر اساس جدیدترین آماری که در اختیار آژانس قرار گرفته، ایران 6197 کیلوگرم هگزا فلوراید اورانیوم را به اورانیوم 235 پنج درصد غنی کرده است و 146.5 کیلوگرم  هگزافلوراید اورانیوم را به اورانیوم 235 بیست درصد از زمانی که به تولید چنین موادی دست زده، تبدیل کرده است.

D.1. نطنز: تاسیسات غنی سازی سوخت و تاسیسات غنی سازی سوخت آزمایشی

12. تاسیسات غنی سازی سوخت (FEP): این تاسیسات یک مجتمع غنی سازی سانتریفیوژی برای تولید اورانیوم با غنای پایین است یعنی تا غنای پنج درصد اورانیوم 235 است که برای اولین بار در سال 2007 عملیاتی شد. این تاسیسات شامل دو سالن آبشاری است: سالن تولید A  و سالن تولید B. بر اساس اطلاعات طراحی تسلیمی از جانب ایران، هشت واحد برای سالن تولید A طراحی شده است که شامل 18 آبشار در هر واحد است. هیچ اطلاعات طراحی مفصلی تاکنون در خصوص سالن تولید B  ارائه نشده است.

13. تا تاریخ 19 می 2012، 54 آبشار در 3 واحد از 8 واحد سالن تولید A نصب شده، که بنا بر اعلام ایران، 52 مورد آن با UF6 تغذیه شده است. در حالی که آبشارها در ابتدا از 164 سانتریفیوژ تشکیل شده بود، ایران بعدا 30 آبشار را بهینه‌سازی کرده و تعداد سانتریفیوژهای آن را به 174 عدد رسانده است. تا تاریخ 19 می 2012، یک آبشار دیگر نیز شامل 174 سانتریفیوژ در واحد چهارم سالن تولید A نصب شده است، اگرچه که UF6 به این آبشار تزیرق نشده است. از 17 آبشار دیگر واحد 4، 16 آبشار که هر یک 174 محفظه خالی سانتریفیوژ نوع IR-1 داشت، در محل قرار گرفته بود، و آبشار دیگر نیز خالی بود. تمام سانتریفیوژهای نصب شده در سالن تولید A از نوع IR-1 هستند. تا تاریخ 19 می 2012، هیچ سانتریفیوژی در چهار واحد باقی مانده دیگر نصب نشده است، اگرچه که اقدامات نصب اولیه در یکی از واحدها کامل شده است، که شامل قرار دادن محفظه‌های خالی سانتریفیوژ IR-1 در هر 18 آبشار است، و این روند پیشرفت در سه واحد دیگر نیز ادامه داشته است. تا تاریخ 19 می 2012، هیچ عملیات نصبی در سالن تولید B انجام نشده است.

14. همانطور که پیش از این گزارش شده، آژانس مشخص کرد که، تا تاریخ 16 اکتبر 2011، و از زمان آغاز به کار در فوریه 2007،  55683 کیلوگرم UF6 طبیعی به آبشارها تزریق شده است، و مجموعا 4871 کیلوگرم UF6 نیز تا میزان U-235 غنای 5%، غنی‌سازی شده است. ایران تخمین زده است که، بین 17 اکتبر 2011 و 11 می 2012، 1326 کیلوگرم UF6 را تا دستیابی به U-235 با غنای 5% غنی‌سازی کرده است، و از آنجا که عملیات تولید از فوریه 2007 آغاز شده، می‌توان نتیجه گرفت که مجموعا 6197 کیلوگرم UF6 تا میزان U-235 غنای 5% غنی‌سازی شده است. مواد اتمی در تاسیسات غنی سازی سوخت(شامل تزریق، تولید و دورریز)، همچنین تمام آبشارهای نصب شده و ایستگاه‌های تزریق و تخلیه تحت محدودیت و نظارت آژانس قرار دارد.

15. بر اساس نتایج آنالیز نمونه‌های محیطی گرفته شده از تاسیسات غنی سازی سوخت از فوریه 2007 و دیگر فعالیت‌های بازرسی، آژانس به این نتیجه رسیده است که کارکرد تاسیسات مطابق با گزارش ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ)، بوده است.

16. تاسیسات غنی‌سازی سوخت آزمایشی (PFEP): تاسیسات غنی‌سازی سوخت آزمایشی یک مرکز تحقیقات و توسعه و یک مرکز تولید اورانیوم با درصد غنای پایین آزمایشی است که اولین بار در اکتبر 2003 شروع به کار کرده است. این مرکز یک سالن آبشار دارد که می‌تواند 6 آبشار را در خود جای دهد، و به یک بخش طراحی شده برای تولید اورانیوم با درصد غنای پایین تا سقف 20% (آبشار 1 و 6) و بخشی برای تحقیق و توسعه (آبشارهای 2، 3، 4، و 5)، تقسیم شده است.

17. بخش تولید: ایران اولین بار در فوریه 2010 تزریق UF6 با غنای پایین به آبشار 1 را آغاز کرده، که هدف از آن تولید UF6 غنی شده تا U-235 غنای 20 درصد و در جهت تولید سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران اعلام شده است. ایران بعدا اعلام کرده است که این کار همچنین با هدف تولید سوخت برای رآکتورهای تحقیقاتی انجام گرفته که ایران قصد خود برای ساخت آن ها را گزارش کرده است. از 13 جولای 2010، ایران UF6 با غنای پایین را به دو آبشار متصل به هم (آبشارهای 1 و 6) تزریق کرده، که هریک از آن‌ها از 164 سانتریفیوژ IR-1 تشکیل شده است.

18. همانطور که پیش از این گزارش شده، آژانس مشخص کرد که، تا تاریخ 13 سپتامبر 2011، و از زمان آغاز به کار 720.8 کیلوگرم UF6 با غنای پایین تولیدی در تاسیسات غنی سازی سوخت به آبشارهای بخش تولید تزریق شده، و اینکه مجموعا 73.7 کیلوگرم UF6 غنی شده تا رسیدن به U-235 با غنای 20% تولید شده است. ایران برآورد کرده است که، بین 14 سپتامبر 2011 و 18 می 2012، مجموعا 269.5 کیلوگرم UF6 غنی شده در تاسیسات غنی سازی سوخت به آبشارهای مرتبط به هم در تاسیسات غنی سازی سوخت آزمایشی تزریق شده و اینکه حدودا 36.4 کیلوگرم UF6 تا غنای U-235 20% تولید شده است. از این می‌توان نتیجه گرفت که از تاریخ آغاز به کار در فوریه 2010، مجموعا 110.1 کیلوگرم UF6 غنی‌سازی شده تا U-235 20% در تاسیسات غنی سازی سوخت آزمایشی تولید شده است.

19. در طول دوره 9 تا 14 آوریل 2012، اپراتور تاسیسات غنی سازی سوخت آزمایشی حدود 1.6 کیلوگرم از UF6 غنی‌سازی شده تا U-235 20% را با حدود 7.5 کیلوگرم UF6 طبیعی ترکیب کرده است. خروجی این ترکیب کاهشی در چهار سیلندر قرار گرفت که هریک محتوی حدود 2.1 کیلوگرم UF6 با غنای به ترتیب 1.5%، 2.4%، 4.6% و 4.7% U-235 بودند. در همین مدت، آژانس نمونه‌هایی از UF6 موجود در هریک از چهار سیلندر را برداشته و سپس آن‌ها را مهر و موم کرده است.

20. بخش تحقیق و توسعه: در بخش طراحی شده برای آبشارهای 2 و 3، ایران متناوبا UF6 طبیعی را به دستگاه‌های تکی، آبشارهای 10 تایی و آبشارهای 20 تایی از سانتریفیوژهای IR-1، IR-2m، و IR-4 تزیرق کرده است. همانگونه که پیش از این گزارش شده، ایران قصد خود برای نصب سه نوع جدید از سانتریفیوژها (IR-5، IR-6، و IR-6s) به صورت تکی، را به اطلاع آژانس رسانده است. تا تاریخ 18 می 2012، هیچ نمونه‌ای از این سانتریفیوژها نصب نشده است. تا تاریخ 6 می 2012، ایران 129 سانتریفیوژ IR-4 را در آبشار 4 نصب کرده است. تا تاریخ 1 مارس 2012، ایران متناوبا به 104 سانتریفیوژ آبشار 4، UF6 طبیعی تزریق کرده است. از نوامبر 2011، ایران متناوبا به 164 سانتریفیوژ IR-2m در آبشار 5، UF6 طبیعی تزریق کرده است، اگرچه که برای یک باز کوتاه، به جای UF6 طبیعی، UF6 تضعیف شده، تزریق شده است.

21. بین 12 فوریه 2012 و 18 می 2012، مجموعا حدود178.8 کیلوگرم UF6 طبیعی و 11.4 کیلوگرم UF6 تضعیف شده به سانتریفیوژهای بخش تحقیق و توسعه تزریق شده است، اما هیچ اورانیوم با درصد غنای پایین به نوان محصول به دست نیامده و باقی مانده‌ها در پایان پروسه مجددا با هم ترکیب شده‌اند.

22. بر اساس نتایج به دست آمده از آنالیز نمونه‌های محیطی گرفته شده در تاسیسات غنی سازی سوخت آزمایشی و دیگر فعالیت های بازرسی، آژانس به این نتیجه رسید که عملکرد این تاسیسات مطابق گزارش ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی بوده است.

D.2. مجتمع غنی سازی سوخت فردو

23. مجتمع غنی سازی سوخت فردو بر اساس گزارش ارائه شده در پرسشنامه اطلاعات طراحی به تاریخ 18 ژوئن 2012، یک مجتمع سانتریفیوژ غنی سازی است برای تولید UF6 غنی سازی شده تا U-235 غنای 20% و تولید UF6 غنی سازی شده تا U-235 غنای 5% است. تاسیسات برای میزبانی 16 آبشار که به صورت برابر به دو واحد تقسیم شده (واحد 1 و واحد 2) با حدود 3000 سانتریفیوژ، ساخته شده است. مجتمع اولین بار در سال 2011 عملیاتی شد.

24- همانطور که پیشتر گزارش شده است، ایران در تاریخ 25 ژانویه سال 2012 میلادی تزریق هگزافلورید اورانیوم (UF6) با غنای 3.5 درصد به دومین مجموعه از دو آبشار متصل شده در واحد 2 را آغاز کرد؛ از تاریخ 9 ماه مه سال 2012 میلادی، ایران تمام 174 سانتریفیوژ "IR-1" در هر یک از آبشارهای پنجم و ششم در واحد 2 و 20 سانتریفیوژ "IR-1" در آبشار هفتم واحد 2 را نصب کرده بود؛ از تاریخ 9 ماه مه سال 2012 میلادی نمونه هایی از سانتریفیوژهای خالی " "IR-1" در بقیه واحد 2 و تمام واحد 1 در محل قرار گرفتند و تمام لوله کشی ها نصب شده بودند.

25- آژانس در نامه ای به مورخ 7 مارس سال 2012 میلادی از ایران درخواست کرد تا تعداد و مکان مربوط به آبشارهای موجود در تاسیسات غنی سازی سوخت فردو " FFEP" را که به تولید اورانیوم با غنای پائین 20 درصد از نوع اورانیوم 235 اختصاص دارند را ارائه کند؛ ایران در نامه ای به مورخ 2 آوریل سال 2012 میلادی پاسخ داد که به محض نصب آبشارهای اضافی به چهار آبشاری که نصب آنها اخیرا تکمیل شده بود، به آژانس از پیش درباره پیشرفت های بیشتر اطلاع رسانی خواهد شد؛ آژانس در نامه ای به مورخ 21 ماه مه سال 2012 میلادی از ایران درخواست کرد تا اطلاعات مربوط به هدف استفاده از آبشارهای پنجم و ششم که در حال حاضر در تاسیسات غنی سازی سوخت فردو نصب شده اند را ارائه کند؛ ایران در نامه ای به مورخ 23 ماه مه سال 2012 میلادی پاسخ داد که نصب سانتریفیوژها در سایر آبشارهای واحد 2 (آبشارهای 5 -8) هنوز در حال تکمیل است و اینکه ممکن است چندین ماه زمان ببرد تا تاسیسات مرتبط برای راه اندازی آماده شوند؛ ایران علاوه بر این اعلام کرد که به آژانس درباره تولید سطح این آبشارها پیش از آغاز عملیات آنها اطلاع رسانی خواهد شد.

26- آژانس تائید کرده است که تاسیسات غنی سازی سوخت فردو بر اساس آخرین پرسشنامه اطلاعات طراحی ارائه شده از سوی ایران در حال طرح ریزی است؛‌ همانطور که پیشتر گزارش شده است، ایران برخی اطلاعات مرتبط با زمان بندی اولیه و شرایط مرتبط با تصمیم خود برای ساخت تاسیسات غنی سازی سوخت فردو در تاسیسات دفاعی موجود را در سال 2011 میلادی ارائه کرد؛ با این حال ارائه اطلاعات اضافی مربوط به این تاسیسات به ویژه به لحاظ تفاوت های موجود میان هدف اصلی بیان شده (برای استفاده از ) این تاسیسات و هدفی که این تاسیسات در شرایط فعلی مورد استفاده قرار گرفته اند از سوی ایران مورد نیاز است.

27- ایران اعلام کرده است که بین فاصله زمانی 14 دسامبر سال 2011 میلادی و زمانیکه تزریق اولین مجموعه از دو آبشار متصل آغاز شد و 13 ماه مه سال 2012 میلادی، در مجموع 259 کیلوگرم هگزافلوراید اورانیوم به اورانیوم 235 تا پنج درصد تبدیل شد و به دو مجموعه آبشار متصل در تاسیسات غنی سازی سوخت فردو تزریق شده است و اینکه تقریبا 35.5 کیلوگرم هگزافلوراید اورانیوم با غنای 20 درصد از نوع اورانیوم 235 نیز تولید شده است که از این میزان 25.1 کیلوگرم از روند خارج شده و توسط آژانس تائید شده است.

28- نتیجه تحلیل های مربوط به نمونه های محیطی گرفته شده در تاسیسات غنی سازی سوخت فردو در تاریخ 15 فوریه سال 2012 میلادی، وجود ذراتی را سطح غنای 27 درصد از نوع اورانیوم 235 نشان داد که این میزان بالاتر از سطحی است که در پرسشنامه اطلاعات طراحی بیان شده است؛ آژانس در نامه ای به مورخ 4 ماه مه سال 2012 میلادی از ایران درخواست کرد تا توضیح بیشتری درباره وجود این ذرات ارائه کند؛ ایران در پاسخ مورخ 9 ماه مه سال 2012 میلادی اعلام کرد که تولید چنین ذراتی که "بالاتر از مقدار هدف" است ممکن است به دلایل فنی خارج از کنترل اپراتور اتفاق افتاده باشد؛ آژانس در حال ارزیابی توضیح ایران است و خواستار دریافت جزئیات بیشتری شده است؛ آژانس در 5 ماه مه سال 2012 میلادی نمونه های محیطی بیشتری را از همان محل (تاسیسات غنی سازی سوخت فردو) تهیه کرد؛ محلی که ذرات مورد بحث پیدا شده بودند؛ این نمونه ها در حال حاضر در حال تجزیه آزمایشی هستند.

D.3. سایر فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی

29- آژانس همچنان منتظر پاسخ اساسی از سوی ایران به درخواست های آژانس در رابطه با اطلاعات بیشتر مرتبط با اطلاعیه هایی است که ایران در ارتباط با ساخت 10 تاسیاست جدید مربوط به غنی سازی اورانیوم ارائه کرده است؛ بر اساس اعلام ایران در مورد مکان (ساخت) 5 مورد از این 10 تاسیسات جدید غنی سازی تصمیم گیری شده است؛ ایران اطلاعات مورد درخواست آژانس در ارتباط با اعلام 7 فوریه سال 2010 میلادی خود مبنی بر اینکه دارای فناوری غنی سازی لیزری است را در نامه مورخ 18 آگوست سال 2012 میلادی تامین نکرده است؛ در نتیجه عدم همکاری ایران در رابطه با این مسائل، آژانس نمی تواند به طور کامل این موضوعات را بررسی کند و گزارش دهد.

E- فعالیت های بازفرآوری

30- بدنبال قطعنامه های مرتبط با شورای حکام و شورای امنیت، ایران ملزم است تا فعالیت های بازفرآوری و از جمله فعالیت های تحقیق و توسعه خود را به حالت تعلیق در بیاورد؛ ایران در نامه ای به مورخ 15 فوریه سال 2008 میلادی به آژانس اعلام کرد که "فعالیت های بازفرآوری ندارد"؛ آژانس در این زمینه به نظارت بر استفاده از سلول های داغ در "رآکتور تحقیقاتی تهران" و تولید "مولیبدنوم"، "ید"، "رادیو اکتیو زنون" (MIX) در تاسیسات ادامه داده است؛ آژانس در تاریخ 28 آوریل سال 2012 میلادی یک بازرسی و راستی آزمایی اطلاعات طراحی را در "رآکتور تحقیقاتی تهران" و یک راستی آزمایی اطلاعات طراحی را نیز در تاریخ 7 ماه مه سال 2012 میلادی در تاسیسات " MIX" انجام داد؛ این راستی آزمایی صرفا راجع به "رآکتور تحقیقاتی تهران" و تاسیسات " MIX" و سایر تاسیساتی صورت گرفت که آژانس به آنها دسترسی دارد و می تواند تائید کند که هیچ فعالیت مرتبط با بازفرآوری در حال اجرایی در ایران وجود ندارد.

F- پروژه های مرتبط با آب سنگین

31- ایران برخلاف قطعنامه های مرتبط با شورای حکام و شورای امنیت، کار روی پروژه های مرتبط با آب سنگین از جمله ساخت رآکتور تحقیقاتی تعدیل شده آب سنگین در اراک، رآکتور تحقیقات هسته ای ایران (رآکتور (IR-40) که تحت پادمان های آژانس است را به حالت تعلیق در نیاورده است.

32- آژانس در تاریخ 16 ماه مه سال 2012 میلادی یک راستی آزمایی اطلاعات طراحی را در رآکتور " IR-40" اراک انجام داد و مشاهده کرد که اگرچه ساخت این تاسیسات همچنان در جریان بود اما از زمان راستی آزمایی پیشین اطلاعات طراحی هیچ بخش عمده ای در این رآکتور نصب نشده بود؛ علاوه براین، این اپراتور در تاریخ 16 ماه مه سال 2012 میلادی به آژانس اطلاع داد که بر اساس برنامه ریزی ها، عملیات رآکتور IR-40 در سه ماه سوم سال 2013 میلادی آغاز خواهد شد.

33- آژانس از زمان بازدید خود از تاسیسات تولید آب سنگین " HWPP" در تاریخ 17 آگوست سال 2011 میلادی تاکنون سه نامه به ایران فرستاده و درخواست دسترسی بیشتر به تاسیسات تولید آب سنگین کرده است؛ آژانس هنوز پاسخی به آن نامه ها دریافت نکرده است؛ ایران علاوه بر این، درخواست آژانس در جریان راستی آزمایی های اطلاعات طراحی فوق الذکر برای دسترسی به تاسیسات تولید آب سنگین را رد کرده است؛ در نتیجه آژانس بار دیگر روی تصاویر ماهواره ای برای نظارت بر وضعیت تاسیسات تولید آب سنگین تکیه می کند؛ بر اساس تصاویر ماهواره ای اخیر به نظر می رسد که تاسیسات تولید آب سنگین در حال کار است؛ تا به امروز، ایران به آژانس اجازه نمونه گیری از آب سنگین ذخیره شده در تاسیسات تبدیل اورانیوم " UCF" را نداده است.

G. تبدیل و تولید سوخت

 34- با اینکه ایران متعهد است تمامی فعالیتهای مرتبط با غنی سازی و پروژه های آبهای سنگین خود را به حالت تعلیق درآورد، اما در UCF، تأسیسات تولید سوخت و تأسیسات ساخت صفحه سوخت در اصفهان فعالیتهایی از این دست را نجام می دهد؛ که این امر چنانکه در زیر آمده است، نقض تعهدات این کشور محسوب می شود ـ اگرچه این تأسیسات همگی تحت نظارت پادمان های آژانس قرار دارند.

 

 

 

35- تأسیسات تبدیل اورانیوم: بین 5 و 9 مارس، آژانس اقدام به راستی آزمایی اقلام فیزیکی در UCF نمود که نتایج آن در حال ارزیابی توسط آژانس می باشد. ایران در حال حاضر فعالیتهای تحقیق و توسعه خود در UCF، شامل تبدیل UF6 غنی شده تا 34/3 درصد U-235 به Uo2.37 را متوقف نموده است. آژانس تأیید کرده است که ایران در خلال این فعالیت ها 24 کیلوگرم اورانیوم در قالب UO2 تولید نمود و 6/13 کیلوگرم از اورانیوم UO2 بعدا به FMP منتقل شد که در آنجا از این اورانیوم برای تولید دو مجموعه سوختی، هر کدام متشکل از 12 میله سوختی برای TRR، استفاده شد. تا تاریخ 13 می 2012 ایران حدود 1500 کیلوگرم اورانیوم طبیعی در قالب UO2 تولید کرده بود. آژانس تأیید کرده است که ایران 7/758 کیلوگرم اورانیوم در قالب UO2 را به FMP منتقل کرده است.

36- در 22 آوریل 2012، ایران 25 محفظه استوانه ای حاوی 6560 کیلوگرم کنسانتره سنگ اورانیوم تولید داخل و 25 محفظه استوانه ای حاوی تقریبا 9180 کیلوگرم UOC ـ که از مخزن UOC وارد شده به ایران استخراج شده بود ـ را وارد منطقه فراوری UCF کرد. ایران خاطرنشان کرد که UOC این 50 محفظه با یکدیگر مخلوط شده و برای تولید UO2 طبیعی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

37- تأسیسات تولید سوخت: آژانس در تاریخ 12 می 2012، اقدام به انجام «راستی آزمایی اطلاعات طراحی» و بازرسی در FMP کرد و تأیید نمود که ساخت مجموعه های ساخته شده از 12 میله سوختی ـ که شامل UO2 غنی شده تا U-235 34/3 % بود ـ متوقف شده بود و ساخت ساچمه های مربوط به رآکتور IR-40 که از UO2 طبیعی استفاده می کرد، همچنان ادامه داشت. آژانس تأیید کرد که ساخت مجموعه های سوخت غیرهسته ای برای IR-40 ادامه داشت.

38- تأسیسات ساخت صفحه سوخت: ایران در نامه ای به تاریخ 2 می 2012 به آژانس اطلاع داد که تصمیم گرفته است در یکی از تأسیسات خود فعالیتهای مربوط به تبدیل UF6 غنی شده به U-235 بیست درصد و ساخت مجموعه های سوختی تشکیل شده از صفحه های سوختی حاوی U3O8 ـ که در آن زمان به ترتیب در UCF و FMP انجام می شدند ـ را وارد کند. ایران در همان نامه، «پرسشنامه اطلاعات طراحی» مربوط به این تأسیسات، که به آن نام «تأسیسات ساخت صفحه سوخت» می دهد، را نیز آورده بود. یک روش پادمان بین ایران و آژانس مورد موافقت قرار گرفت که در حال حاضر  این پادمان در حال اجرا شدن است. بین زمان آغاز فعالیتهای تبدیل در 17 دسامبر 2011 و 15 می 2012، ایران 43 کیلوگرم UF6 غنی شده به U-235 بیست درصد را وارد این فرایند نموده و 14 کیلوگرم اورانیوم غنی شده 20 درصد در شکل U308 تولید کرده است. آژانس در 15 می 2012 اقدام به راستی آزمایی اطلاعات طراحی و بازرسی در تأسیسات ساخت صفحه سوخت نمود و وجود دو صفحه سوخت و یک مجموعه سوخت استاندارد متشکل از 19 صفحه ـ که همه انها در نهایت به TRR منقل شدند ـ را تأیید نمود. در 20 می آژانس وجود یک مجموعه دوم سوخت، شامل 19 صفحه را قبل از انتقال به TRR تأیید کرد.

H.  جنبه های نظامی احتمالی

39- گزارش های قبلی  از سوی مدیر کل آژانس، مسائل قابل توجه زیادی را در ارتباط با جنبه های نظامی احتمالی در برنامه هسته ای ایران مشخص کرده و بر اقدامات لازم از سوی ایران برای حل آنها تأکید کرده اند. آژانس از سال 2002 نگرانی های روزافزونی در مورد وجود فعالیت های هسته ی افشا نشده در ایران و از جمله سازمانهای مرتبط نظامی که فعالیت های مرتبط با ساخت بار هسته ای لازم برای موشک انجام می دهند، داشته است؛ آژانس مرتبا اطلاعات تازه ای در مورد چنین فعالیت-هایی دریافت کرده است.

40- قسمت پیوست گزارش مدیر کل آژانس در نوامبر 2011 تحلیل مفصلی از اطلاعاتی داشت که در دسترس آژانس بود و در آن تأکید شده بود ایران فعالیت هایی در راستای ساخت یک بمب هسته ای انجام داده است. آژانس این اطلاعات که از منابع مستقل متنوعی ـ از جمله تعدادی از کشورهای عضو، تلاشهای خود آژانس و اطلاعات داده شده توسط خود ایران ـ  به دست آمده است را در مجموع موثق ارزیابی می کند. این اطلاعات نشان می دهند که قبل از پایان سال 2003، این فعالیت ها تحت یک برنامه ساختار یافته انجام می شده اند؛ بعضی از آنها تا بعد از 2003 ادامه یافتند و بعضی ممکن است هنوز هم ادامه داشته باشند.

41- در قطعنامه 1929 (2010)، شورای امنیت مجددا بر تعهدات ایران برای انجام گامهای تعیین شده از سوی شورای حکام در قطعننامه های GOV/2006/14 و GOV/2009/82 تأکید کرد و از ایران خواست تا با آژانس در زمینه تمام موضوعات برجسته و به خصوص موضوعات مربوط به جنبه های نظامی احتمالی در برنامه هسته ایش همکاری کامل کند و از جمله از ایران خواست بدون معطلی اجازه دهد آژانس به تمام سایتها، تجهیزات، افراد و مدارک مورد درخواستش دسترسی داشته باشد. شورای حکام در قطعنامه GOV/2011/69 خود نگرانی عمیق و روزافزون خود را در مورد مسائل حل نشده برنامه هسته ای ایران و من جمله مسائلی که ایران باید با روشن کردن آنها شبهه نظامی بودن برنامه خود را از بین ببرد، ابراز کرد.

42- آژانس در نامه ای مورخ 2 می 2012 مجددا درخواست خود مبنی بر اینکه ایران به آژانس اجازه دسترسی به منطقه خاصی در سایت پارچین را بدهد، مطرح کرد. آزانس در همان نامه به اطلاع رساند که تصاویر ماهواره ای نشان می دهند در ساختمان های مد نظر آژانس که چندین سال بود در آنها فعالیتی انجام نمی شد در حال حاضر فعالیت های گسترده ای در حال انجام هستند که این امر توانایی آزانس برای انجام راستی آزمایی موثر را مختل می کند. از نوامبر 2011 آژانس اطلاعات بیشتری در مورد موضوعات مرنبط با سایت پارچین به دست اورده است و این امر تحلیل های ارائه شده در قسمت پیوست گزارش دبیر کل آزانس در نوامبر 2011 را تقویت می کند.

43- همان طور که پیشتر گزارش شد، در خلال دور دوم گفتگوها در تهران، در پاسخ به درخواست آژانس، ایران اظهارنامه ای خطاب به آژانس در ارتباط با موضوعات مطرح شده در بند C قسمت پیوست گزارش دبیر کل آزانس در نوامبر 2011 فراهم نمود. با این وجود، ایران در این اظهارنامه، نگرانی های آژانس در ارتباط با موضوعات قبلا مطرح شده را برطرف نکرده است که این امر تا اندازه زیادی ناشی از این بود که ایران نگرانی های آژانس را مبتنی بر ادعاهای بی اساس فرض می نمود.

I. اطلاعات طراحی

 

44. برخلاف پادمان و قطعنامه‌های مربوط به شورای حکام و شورای امنیت، ایران در حال انجام مفاد کد تعدیل شده 3.1 مربوط به بخش عمومی ترتیبات اجرایی و توافقنامه پادمان نیست.

45. ایران آخرین بار در سال 2006 پرسشنامه اطلاعات طراحی رآکتور IR40 را به آژانس داده و در سال 2007 بعضی از اطلاعات در این تاسیسات خود را ارائه کرده بود. از آن زمان، ایران طرحهای اضافی مهم دیگری را راه اندازی کرده است و همچنین کار ساخت بر روی یک رآکتور را، علیرغم مفاد کد تعدیل شده 3.1 مربوط به بخش عمومی ترتیبات اجرایی و توافقنامه پادمان، اطلاعات بیشتری در اختیار آژانس نگذاشته است. کمبود اطلاعات به روز شده در مورد این رآکتور، اکنون تاثیر معکوسی بر توانایی آژانس برای توضیح موثر در مورد طرحهای تاسیساتی گذاشته است.

با توجه به این موضوع، در نامه تاریخ 2 مه 2012، آژانس درخواست کرد که ایران در اسرع وقت یک پرسشنامه اطلاعات طراحی برای رآکتور IR40 فراهم کند.

46. همانطور که در گذشته نیز گزارش شد، در پاسخ به ایران درخواست شد که توضیح یا اطلاعات بیشتری در مورد مقاصد و نیات خود برای ساخت رآکتور هسته ای ارائه کند و آژانس را با اطلاعات مورد نیاز و به موقع با توجه به آنچه که در مفاد کد 3.1 مربوط به بخش عمومی ترتیبات اجرایی و توافقنامه پادمان آمده است مطلع کند.

J .پروتکل الحاقی

47. برخلاف قطعنامه های شورای حکام و شورای امنیت، ایران پروتکل الحاقی را اجرا نکرده است. آژانس نمیتواند تضمین معتبری برای فعالیتهای هسته ای اعلام نشده بدهد مگر اینکه ایران همکاریها و شرایط لازم را برای آژانس فراهم کند و پروتکل الحاقی را اجرا کند.

K. دیگر موضوعات

48. همانطور که در گذشته گزارش شد، آژانس اختلاف 19.8 کیلوگرمی در میزان مواد هسته ای اعلام شده کشف کرده است. این اختلاف اندازه در آزمایشات صورت گرفته در فاصله سالهای 1995 تا 2002 توسط ایران در آزمایشگاه تحقیقاتی چندمنظوره جابر ابن حیان انجام شده است.به عنوان یک راه حل احتمالی برای پرداختن اختلاف، ایران پیشنهاد فرآوری تمام مواد زائد و استخراج اورانیوم درون آن را ارائه داده است. در نامه‌ای به تاریخ سوم آوریل 2012، آژانس توضیح داد که چرا اینگونه در نظر گرفته است که پیشنهاد ایران به حل این موضوع کمک نخواهد کرد و یک روش جایگزین را پیشنهاد داد که به این اختلاف می‌پرداخت. هر دو پیشنهاد توسط آژانس و ایران در 22 آوریل 2012 در تهران مورد بحث قرار گرفت و رایزنی‌ها در این باره ادامه دارد.

49.ایران به پرتوافکنی مجموعه سوخت شامل 14 صفحه سوختی که حاوی U3O8 غنی شده تا 20 درصد است ادامه داده است. ایران همچنین به استفاده از یک مجموعه سوختی شامل 12 میله UO2 که تا 3.34 درصد غنی شده به عنوان یکی از مجموعه‌های کنترل در هسته TRR ادامه داده است. در پاسخ به درخواست آژانس، در نامه‌ای به تاریخ 13 مارس 2012، ایران اطلاعاتی مرتبط با پرتوافکنی مواد هسته‌ای دریافت شده از FMP ارائه کرده است. آژانس در نامه‌ای به تاریخ 19 مارس 2012 درخواست اطلاعات بیشتر از جمله طرح‌های اپراتور TRR برای پرتوافکنی چنین موادی، کرده است. آژانس هنوز پاسخی در این زمینه دریافت نکرده است.

50. همانطور که در گذشته گزارش شد، ایران آژانس را از طرحهای راه اندازی نیروگاه هسته ای بوشهر مطلع کرده است که نشان می‌دهد فعالیتهای مربوط در 31 ژانویه 2010 آغاز شده است. در 22 و 23 آوریل 2012، آژانس یک راستی آزمایی فهرست اقلام فیزیکی در نیروگاه هسته ای بوشهر انجام داد درحالیکه رآکتور با قدرت متعارف 75 درصد در حال فعالیت بود.

خلاصه

 

51. درحالیکه آژانس به بررسی  عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده در تاسیسات و محل هایی واقع شده در خارج از تاسیسات اعلام شده در توافقات پادمان ادامه می‎دهد، ایران درحال انجام همکاری‌های مورد نیاز از جمله اجرا و انجام پروتکل الحاقی نیست. آژانس قادر نیست تضمینهای معتبری درباره فعالیتهای هسته ای اعلام نشده ارائه و نتیجه گیری کند که همه مواد هسته ای در ایران برای فعالیتهای صلح آمیز است.

52. پیشرفتها برمبنای رویکردهای مورد نظر برای روشن شدن مسائل در پیوست گزارش مدیرکل آژانس در نوامبر 2011 بود. مدیر کل از ایران دعوت می کند در مورد توافقات نهایی بر اساس رویکردهای مورد نظر و توافق شده با دکتر جلیلی که در روز 21 مه در تهران صورت گرفت تسریع کند و از ایران می خواهد با آژانس در مورد مسائل ذکر شده از جمله دسترسی به سایت پارچین تعامل کند.

3. مدیر کل از ایران می خواهد طبق قطعنامه های شورای حکام و قطعنامه های الزام آور شورای امنیت، گامهای مشخصی نسبت به انجام کامل وظایف و تعهدات خود در پادمان از جمله تعهداتش در پروتکل الحاقی، اجرای مفاد کد 3.1 مربوط به بخش عمومی ترتیبات اجرایی و توافقنامه پادمان، تعلیق فعالیتهای مربوط به غنی سازی و تعلیق فعالیتهای مربوط به آب سنگین بردارد.

54. مدیر کل به گزارشهای خود به طور مقتضی ادامه خواهد داد.

نظر بی‌بی‌سی درباره جليلی

بی‌بی‌سی فارسی درباره مسئول تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران نوشت: سیاستمداری که راه رفتن او به سبب پای مصنوعی‌اش، صدمات جنگ ایران و عراق را تداعی می‌کند و شیوه رفتار ساده‌اش که رسانه‌های ایران با انتشار تصاویر پی‌درپی سعی در تثبیت آن دارند، بیش از هرچیز یادآور رفتار سیاستمداران صدر انقلاب (بهمن ۱۳۵۷) است.
   پایگاه اینترنتی خبری دولتی انگلیس درباره دكتر سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ایران، تأکید‌ می‌کند: سعید جلیلی همچون حسن روحانی دوستی نزدیکی با دیپلمات‌های اروپایی ندارد و مثل علی لاریجانی در توصیف شرایط از تعابیر فلسفی استفاده نمی‌کند. او حتی انتقاد‌های آتشین مرسوم از شیوه مذاکراتی پیشین را هم تکرار نمی‌کند.
   به نوشته این پایگاه اینترنتی:
   * هیچ‌یک از اعضای گروه‌های پیشین مذاکراتی، همچون این گروه آشکارا رفتارهای مذهبی از خود نشان نداده‌اند. چنانکه آقای جلیلی یک‌بار هم در دور پیشین مذاکرات استانبول در مسجد سلطان احمد این شهر به نمازجمعه ایستاد. این شاید به‌دلیل پیوند عمیقی است که او تلاش کرده به‌صورت تئوریک میان دیپلماسی و دین برقرار کند.
   * آقای جلیلی تاکنون برای دیدار با نماینده آمریکا در گروه 1+5 مقاومت زیادی از خود نشان داده است. او با اینکه معاون اروپا و آمریکا در وزارت خارجه ایران بوده، از منتقدان سیاست نزدیکی ایران به غرب است.
   * رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران سعید جلیلی را «هوشمند و نفوذناپذیر» می‌خوانند؛ اما دیپلمات‌هایی که از نزدیک با او دیدار کرده‌اند، او را فرد آرام و غیرمنعطفی توصیف می‌کنند که هرچند اشاره مستقیمی به پای قطع‌شده‌اش نمی‌کند؛ اما به‌وضوح، غرب را مسبب جنگ ایران و عراق و تجهیز حکومت صدام به سلاح‌های کشتار جمعی می‌داند.

گزارش جديد آمانو

یک روز پس از مذاکرات هسته‌ای بغداد، گزارش جدید فصلی «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران منتشر شد و در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفت. در این گزارش چند نکته کلیدی وجو دارد:
1- تصریح اینکه آژانس، نداشتن انحراف در فعالیت‌های هسته‌ای اعلام شده ایران را که تحت نظارت قرار دارند، تأیید می‌کند. این اعتراف صریح ضمن اینکه بی‌اساس بودن بسیاری از تبلیغات مغرضانه گذشته علیه ایران را باطل اعلام می‌کند، سند محکمی در دست ایران است برای مقابله با تبلیغات سوء پیش‌رو و اثبات ادعاهای ایران در صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش.
2- اذعان به اینکه بدون شک پیشرفت‌هایی درباره شفاف‌سازی در مواردی که در گزارش نوامبر 2011 مدیر کل آژانس آمده بود، صورت گرفته است. این بیان آمانو نیز حاکی از آن است که ایران با اعتماد به قانونی و صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش حاضر به شفاف‌سازی و همکاری با آژانس برای رفع ابهامات و سوءتفاهمات است.
3- مشاهده شدن اورانیوم غنی‌شده در مقیاس 27 درصد که بهانه جدیدی برای جوسازی علیه ایران است. در گزارش آمانو ضمن اشاره به یافت آثار چنین اورانیومی تأکید شده که این مسئله لزوماً به معنای قصد ایران برای غنی‌سازی در چنین سطحی نیست و ممکن است براساس یک خطای فنی چنین اتفاقی افتاده باشد که کارشناسان خارج از آژانس نیز این نظر را تأیید می‌کنند.
علی‌اصغر سلطانیه، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس، نیز در راستای این گزارش اعلام کرد: «تاکنون 6 هزار و 197 کیلو اورانیوم با غنای تا 5 درصد و نیز 6/145 کیلو اورانیوم تا غنای 20 درصد زیر نظارت کامل آژانس تولید شده که این نشان از موفقیت کشورمان در غنی‌سازی اورانیوم دارد.»
با اینکه گزارش آژانس بسیار محتاطانه نوشته شده تا ایران نتواند از آن بهره‌برداری سیاسی کند؛ اما شفافیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران، آژانس را مجبور ساخت در عین اینکه برای خودش فضاهایی را حفظ می‌کند، واقعیت‌های فعالیت ایران را نیز صریح‌تر باز گوید.